Dersin Adı | Transplantasyon Hemşireliği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 426 | Güz/Bahar | 3 | 10 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin, organ nakli olacak hastanın ameliyat öncesi, ameliyat sırası ve ameliyat sonrası dönemde kanıta dayalı bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik bakımına, eğitimine ilişkin bilgi, tutum ve beceri kazanmaları amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, organ nakli hemşireliğinde temel kavramları, organ naklinin yasal ve etik boyutunu organ nakli geçirecek hastanın ameliyat öncesi, sırası ve sonrası hemşirelik bakımı kapsar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı Organ ve doku transplantasyonunun tarihi Organ ve doku transplantasyonda temel kavramlar Transplantasyon hemşireliğinin önemi, rol ve sorumlulukları | Cupple ASA, Ohler L. Transplantation Nursing Secrets. Hanley&Belfus Title, Philadelphia 2003 Eti Aslan F. Cerrahi bakım vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016 |
2 | Organ ve doku transplantasyonu yapılacak hastanın ameliyat öncesi hazırlığı ve eğitimi Fizyolojik hazırlık Psikolojik hazırlık Yasal hazırlık | Cupple ASA, Ohler L. Transplantation Nursing Secrets. Hanley&Belfus Title, Philadelphia 2003 Eti Aslan F. Cerrahi bakım vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016 |
3 | Organ ve doku transplantasyon cerrahisi | Cupple ASA, Ohler L. Transplantation Nursing Secrets. Hanley&Belfus Title, Philadelphia 2003 Eti Aslan F. Cerrahi bakım vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016 |
4 | Organ ve doku transplantasyonu sonrası akut dönem hemşirelik bakımı | Cupple ASA, Ohler L. Transplantation Nursing Secrets. Hanley&Belfus Title, Philadelphia 2003 Eti Aslan F. Cerrahi bakım vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016 |
5 | Organ ve doku transplantasyonu sonrası erken dönem hemşirelik bakımı ve taburculuk eğitimi | Cupple ASA, Ohler L. Transplantation Nursing Secrets. Hanley&Belfus Title, Philadelphia 2003 Eti Aslan F. Cerrahi bakım vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016 |
6 | Organ ve doku transplantasyonu sonrası uzun dönem hemşirelik bakımı | Cupple ASA, Ohler L. Transplantation Nursing Secrets. Hanley&Belfus Title, Philadelphia 2003 Eti Aslan F. Cerrahi bakım vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016 |
7 | Organ ve doku transplantasyonu sonrası akut dönem komplikasyonlar ve hemşirelik yaklaşımları | Cupple ASA, Ohler L. Transplantation Nursing Secrets. Hanley&Belfus Title, Philadelphia 2003 Eti Aslan F. Cerrahi bakım vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016 |
8 | Ara sınav | |
9 | Organ ve doku transplantasyonu sonrası erken dönem komplikasyonlar ve hemşirelik yaklaşımları | Cupple ASA, Ohler L. Transplantation Nursing Secrets. Hanley&Belfus Title, Philadelphia 2003 Eti Aslan F. Cerrahi bakım vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016 |
10 | Organ ve doku transplantasyonu sonrası uzun dönem komplikasyonlar ve hemşirelik yaklaşımları | Cupple ASA, Ohler L. Transplantation Nursing Secrets. Hanley&Belfus Title, Philadelphia 2003 Eti Aslan F. Cerrahi bakım vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016 |
11 | Organ ve doku transplantasyonunda İmmunosupressif tedavinin yan etkileri, İmmunosupressif tedavinin yan etkilerinin önlenmesi ve yönetilmesinde hemşirelik yaklaşımları | Cupple ASA, Ohler L. Transplantation Nursing Secrets. Hanley&Belfus Title, Philadelphia 2003 Eti Aslan F. Cerrahi bakım vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016 |
12 | Organ ve doku transplantasyonu sonrası hasta ve ailesinin psikolojik durumu, baş etme ve hemşirelik yaklaşımları | Cupple ASA, Ohler L. Transplantation Nursing Secrets. Hanley&Belfus Title, Philadelphia 2003 Eti Aslan F. Cerrahi bakım vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016 |
13 | Organ ve doku transplantasyonu sonrası cinsellik ve gebelik hemşirelik yaklaşımları | Cupple ASA, Ohler L. Transplantation Nursing Secrets. Hanley&Belfus Title, Philadelphia 2003 Eti Aslan F. Cerrahi bakım vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016 |
14 | Türkiyede organ nakil sistemi Organ ve doku transplantasyonunda etik ve yasal konular | Cupple ASA, Ohler L. Transplantation Nursing Secrets. Hanley&Belfus Title, Philadelphia 2003 Eti Aslan F. Cerrahi bakım vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016 |
15 | Dersin Gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı |
| |
Önerilen Okumalar/Materyaller | 1.Lewis S.L., Dirksen S.H., Heitkemper M.M., Bucher L.Medical-Surgical Nursing Assessment and Management of Clinical Problems. Ninth Edition.Elseiver Mosby. Canada 2014 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 5 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 2 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 45 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 55 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 45 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 11 | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 98 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve yeni yaklaşımları takip eder. | X | ||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser, bilimsel, teknolojik ve güncel uygulamaları izler ve kendini geliştirme sorumluluğunu sürdürür. | X | ||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. | X | ||||
6 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip ve hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak mesleki platformlarda yerini alır. | X | ||||
7 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | ||||
8 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | X | ||||
9 | Araştırma sonuçlarının uygulanabilirliğini değerlendirebilir, hemşirelik uygulamalarında kullanabilir, yeni problem alanları belirleyebilir ve eleştirel düşünebilir. | X | ||||
10 | Hemşirelik alanında verilerin toplanması, yorumlanması, girişimlerin uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hemşirelik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest